Výchovný poradce

Výchovný poradce:

Mgr. Markéta Králová

 

Konzultační hodiny: vždy po předchozí telefonické či osobní domluvě, tel. 412 871 360 (ředitelna)

  • Důležité kontakty
    • Pedagogicko-psychologická poradna Roudnice n.L.tel. č. 416 831 148 – PaedDr. Pokorná, PhDr. Němcová
    • Speciálně pedagogické centrum Litoměřice tel č. 416 734 011 – Mgr. Tomická
    • Informační a poradenské centrum pro volbu povolání při Úřadu práce v Roudnici n.L.tel.č. 416 837 211 – p. Kysilka
  • DAP a logopedie
    • Na naší škole máme 5 skupin pedagogické intervence (p. uč. Beráková, Gratiasová, Černostová, Doleželová, Turková), 2 skupiny předmětu speciální péče (Králová M., Formánková) a 2 logopedické poradny (p. uč. Bendová a Pekařová).

Školní poradenské pracoviště
Poradenské služby poskytuje škola žákům a jejich zákonným zástupcům i učitelům.
Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb na naší škole výchovným poradcem, školním metodikem prevence, který úzce spolupracuje zejména s třídními učiteli, ale i s dalšími pedagogickými pracovníky školy.

Pracovníci školy, kteří poskytují poradenskou činnost

Ředitel školy – zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole výchovným poradcem, školním metodikem prevence, ti spolupracují zejména s třídními učiteli

Výchovný poradce:
• provádí poradenskou pomoc při rozhodování další vzdělávací a profesní cestě žáků, podává informace o přijímacím řízení
• spolupráce při kariérním poradenství na škole
• poskytuje poradenskou činnost v oblasti:Volby povolání pro žáky a rodiče
• informuje o studijních možnostech
• vede dokumentaci spojenou s volbou povolání
• zajišťuje včasné vyplnění a odeslání přihlášek ke studiu
• zpracovává přehledy o přijetí žáků
• spolupráce při řešení výchovných problémů
• individuální konzultace pro žáky, rodiče i pedagogy v oblasti kariérového poradenství, řešení výchovných problémů
• zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
• podílí se na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje součinnost školským poradenským zařízením, spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků
• koordinuje sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
• koordinuje podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
• koordinuje poskytování poradenských služeb žákům školou, školskými poradenskými zařízeními
• poskytuje informace z činnosti školských a dalších poradenských zařízení (PPP, SPC, středisky výchovné péče) v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
• shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v poradenské péči poradenských zařízení, zajišťuje je v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
• vede písemné záznamy umožňující doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření

Školní metodik prevence:
• tvoří a kontroluje realizaci preventivního programu školy
• koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
• metodicky vede činnost pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)
• koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů
• předává odborné informace o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
• spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd

Třídní učitel:
• motivuje vytvoření vnitřních pravidel třídy, která jsou v souladu se školním řádem, dbá na jejich spravedlivé dodržování (vytváření otevřené, bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě)
• zprostředkovává komunikaci s ostatními členy pedagogického sboru a je garantem spolupráce školy s rodiči žáků třídy
• získává a udržuje si přehled o osobnostních zvláštnostech žáků třídy a o jejich rodinném zázemí
• spolupracuje se školním metodikem prevence na cíleném, včasném vyhledávání varovných signálů, podílí se na realizaci minimálního preventivního programu, diagnostikuje vztahy ve třídě
• zajišťuje včasnou intervenci při aktuálních problémech jednotlivých žáků a třídních kolektivů

Práce s informacemi a s důvěrnými daty při poskytování poradenských služeb
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci školy dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem.
Časová dostupnost poradenských služeb
Žákům je ve škole každý všední den kromě prázdnin k dispozici výchovný poradce, školní metodik prevence. Žáci mohou pracovníky poradenského pracoviště kontaktovat před vyučováním, po vyučování, o přestávce nebo v rámci volné hodiny. Zákonní zástupci žáků mohou služeb školního poradenského pracoviště využít v rámci konzultačních hodin nebo po předchozí domluvě, doporučujeme, aby si zákonní zástupci žáků sjednávali schůzku (nejlépe telefonicky nebo mailem). Budou tak mít záruku, že se jim pracovník bude mít čas věnovat a budou moci problém řešit bez zbytečného spěchu.

Personální zajištění poradenské služby

Poradenská služba Zodpovědný pracovník
Prevence školní neúspěšnosti výchovný poradce
třídní učitel
učitelé jednotlivých předmětů
Prevence rizikového chování školní metodik prevence
třídní učitel
Řešení krizových situací při výskytu rizikového chování školní metodik prevence ve spolupráci s třídním učitelem a s vedením školy
Kariérové poradenství výchovný poradce
třídní učitel
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami výchovný poradce
třídní učitel, asistentky třídního učitele
vyučující předmětů
Žáci nadaní výchovný poradce
třídní učitel
vyučující předmětů
Další vzdělávání pedagogických pracovníků ředitel školy
Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními výchovný poradce
ředitel školy
Spolupráce se zákonnými zástupci žáků ředitel školy
výchovný poradce,
školní metodik prevence
třídní učitel
učitelé jednotlivých předmětů